پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳
۲۷ بازديد

 

 

در توضيح سيستم هاي برودتي و حرارتي اين بار ميخواهمي به توضيح نقد و بررسي يكي از پر مصرف ترين سيستم هاي تهويه هوا يعني كولر گازي بپردازيم و نحوه عملكرد آن را با هم بررسي كنيم ، در ادامه مقاله با ما همراه باشيد تا در شما را براي انتخاب بهترين سيستم برودتي ياري دهيم.سوالات خود را از طريق كامنت براي ما ارسال كنيد. كولر گازي چيست ؟ و نحوه عملكرد كولر گازي چگونه است ؟

تاريخچه كولر گازي :

كولر گازي را در سال 1902 ويليس كرير اختراع كرد،ويليس كرير در سال 1902 به استخدام شركت بوفالو در نيويورك در آمد و در آنجا به دنبال راه حلي براي خنك كردن دستگاه هاي چاپ بود كه منجر به اختراع دستگاه كولر گازي گرديد. اولين دستگاه كولر گازي در 17 جولاي 1902 شروع به كار كرد. دستگاه كرير بيشتر به كنترل رطوبت تا كنترل دما مي پرداخت. كرير ب جاي گردش هوا در دور كويل گرم اين گردش را در دور كويل سرد كه پر از آب سرد بود انجام داد كه باعث خنك شدن هواي خروجي مي شد و در نتيجه اين كار باعث كنترل رطوبت اتاق مي شد. كنترل رطوبت و دماي اتاق باعث حفظ هم ترازي جوهر و كاغذ مي شود در نتيجه كيفيت چاپ بسيار بالاتر مي شود.

كولر گازي چيست و نحوه عملكر آن چگونه است ؟

انواع مدل كولر گازي:

  • كولر گازي يك تكه يا پنجره‌اي
  • كولر گازي دو تكه (اسپليت)
  • كولر گازي پرتابل (قابل حمل)
  • كولر گازي ايستاده
  • كولر گازي سقفي يا كاستي
  • كولر گازي داكتي يا كانالي
  • كولر گازي چند شعبه يا مولتي وي

اجزاي اصلي كولر گازي :

كمپرسور:

كمپرسور اصلي ترين قسمت از اجزاي داخلي كولر گازي است كه وظيفه مكش گاز از اواپراتور و همچنين فشرده كردن و انتقال آن به كندانسور را برعهده دارد.

انواع كمپرسور كولر گازي عبارت اند از : كمپرسور پيستوني، روتاري و اسكرول مي باشد كه بسته به نوع و منطقه استفاده از كولر كازي متفاوت است.

كندانسور:

كندانسور وظيفه دفع گرماي جذب شده در قسمت اواپراتور و همچنين دفع گرماي به وجود آمده در قسمت كمپرسور را برعهده دارد.

اواپراتور:

اواپراتور ابزاري است كه براي تبخير آب و يا ديگر مايعات به كار مي رود كه در كولرگازي نيز با جذب گرماي محيط باعث تيخير مبرد (مبرد گاز مورد استفاه در كولر گازي است) مي شود و همچنين باعث مي شود حرارت از محيط سرد و همچنين از محصولاتي كه در آن محيط وجود دارند گرفته شود.

شير انبساط:

شير انبساط وظيفه كاهش فشار مبرد مايع و كم كردن دماي اشباع مبرد را برعهده دارد.

گاز خنك كننده كولرگازي :

گاز خنك كننده يا ماده مبرد، در قسمت اوپراتور قرار گرفته است. اين گاز ابتدا از حالت مايع به گاز تبديل مي‌شود. در نتيجه در بخش كندانسور گرما را پس داده و به حالت مايع تبديل مي‌گردد. كمپرسور نيروي اصلي براي به چرخش در آمدن گاز در سيستم را ايجاد مي‌كند.

لوله مويي :

لوله مويي باعث كاهش فشار گاز خنك كننده مي‌شود. يعني شرايط لازم براي تبخير شدن گاز در اوپراتور را برقرار مي‌كند.

براي مطالعه مقاله يك كولر خوب چه ويژگي هاي دارد؟ اينجا كليك كنيد.

وظيفه سيستم تهويه مطبوع:

كنترل دما:بالا و پايين بردن دما و به صورت كلي كنترل دماي هواي محيط
كنترل رطوبت: يكي از قابليت هاي كولر گازي كاهش رطوبت هواست بخاطر همين كولر گازي براي هواي هاي شرجي بسيار مناسب است.
سرعت وزش باد: از قابليت هاي ديگر كولر گازي تنظيم سرعت باد متناسب با دماست
تصيفه هوا :از قابليت هاي ديگر كولر گازي تصفيه هوا و كاهش ذرات معلق بوسيله ي فيلترهاي هواست.

وظيفه ي اصلي كولر گازي:

كولر هاي گازي هواي گرم داخل ساختمان را توسط تبخير مايع مبرد در اواپراتور كولر تبديل به هواي مطبوع و خنك كند.

توضيح انواع مدل كولر گازي :

اسپليت:

كولر گازي اسپليت از دو واحد مجزا ساخته مي‌شود. يونيت خارجي كه،شامل كمپرسور و كندانسور است ،كه در خارج از ساختمان نصب مي‌گردد و يونيت داخلي كه واحد تبخير (اواپراتور) در آن جاي دارد در درون ساختمان جاي مي‌گيرد. يونيت خارجي و يونيت داخلي توسط دو لولهٔ مسي يا آلومينيومي به همديگر مرتبط مي‌شوند. لولهٔ باريكتر، مايع پرفشار را از كندانسينگ يونيت به اواپراتور منتقل مي‌كند و لوله با قطر بزرگتر، گاز كم فشار را به كمپرسور منتقل مي‌كند. اين كولرها معمولاً داراي دستگاه كنترل از راه دور هستند.
تفاوت كولر گازي با اسپليت

كولر گازي پنجره اي :

كولرهاي گازي پنجره اي در محيط هايي با مساحت كم، بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرند و در ساختمان هاي مسكوني و تجاري كوچك جايگاه ويژه اي پيدا كرده اند.اين مدل از كولرها، داراي سيستم يك تكه اي هستند و همه قطعات در يك محفظه قرار دارند. كولرهاي پنجره اي براي نصب به مكاني شبيه پنجره نياز دارند كه كندانسور به سمت بيرون باشد و قسمت اپراتور كولر گازي پنجره اي به سمت داخل باشد.كولر گازي چيست و نحوه عملكر آن چگونه است ؟

كولر گازي پرتابل :

كولر گازي پرتابل يك كولر گازي جامع است ، كه براي خنك كردن يك اتاق مورد استفاده قرار مي گيرد. كلمه پرتابل به معناي قابل حمل است و علت نام گذاري اين كولرها اين است كه قابل حمل هستند و به ديوار يا سقف متصل نمي شوند.كولر گازي پرتابل كاملا يك تكه هستند .كولر گازي چيست و نحوه عملكر آن چگونه است ؟

كولر گازي ايستاده :

ظرفيت و ميزان سرما و‌گرمايي كه كولر گازي ايستاده توليد مي‌كنند ،بسيار بيشتر از نياز يك خانه مي‌باشد. معمولا ظرفيت اين كولرها بين ۳۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ مي‌باشد. اين توان بسيار بالا بوده و از اين رو معمولا از كولرهاي ايستاده براي تالارهاي عروسي، مساجد، شركت‌ها، فروشگاه‌ها و محيط‌هاي بزرگ استفاده مي‌كنند.
كولر گازي هاي ايستاده به صورت يك تكه و دو تكه در مدهاي مختلف وجود دارد.كولر گازي چيست و نحوه عملكر آن چگونه است ؟

كولر هاي گازي سقفي :

نصب كولرهاي گازي در كنار پنجره يا روي زمين، بخشي از فضاي خانه را درگير مي كند ونماي خوبي نيز ممكن است نداشته باشد. به همين خاطر امروزه كولرهاي گازي سقفي نيز جزئي از طراحي هاي صورت گرفته براي نصب در فضاهاي ساختماني هستند. اين كولرها اغلب در سقف هاي كاذب نصب مي شوند و ديگر فضايي را اشغال نمي كنند. كنترل دستگاه نيز به كمك يك ريموت كنترلر و از راه دور انجام مي گيرد. نصب كولرهاي گازي سقفي يا اسپليت كاستي بيشتر در محيط هاي اداري و ساختمان هاي تجاري صورت مي گيرد.كولر گازي چيست و نحوه عملكر آن چگونه است ؟

كولر گازي داكتي يا كانالي :

يكي از انواع كولرهاي گازي دو تكه يا اسپليت است كه از دو قسمت يونيت خارجي و يونيت داخلي تشكيل مي شود،اين سيستم هم مانند كولرهاي گازي اسپليت ديواري عمل ميكند . با اين تفاوت كه يونيت داخلي آن به جاي اينكه روي ديوار قرار بگيرد ، داخل سقف نصب شده و از طريق كانال كشي ، هواي سرد يا گرم را وارد محيط مي كند .
به خاطر همين موضوع به اين سيستم اسپليت كانالي يا داكتي Duct Split مي گويند.

كولر گازي چيست و نحوه عملكر آن چگونه است ؟

كولر گازي چند شعبه يا مولتي وي :

كولر مولتي اسپليت از يك كمپرسور يا يونيت خارجي و چند يونيت داخلي يا پنل تشكيل شده است كه مي‌توان در شركت‌ها، بيمارستان‌ها، محيط مسكوني، ادارات و … از آن‌ها استفاده كرد و البته بايد اين را بدانيد پنل‌هاي سيستم‌هاي چند پله اي (مولتي اسپليت) در مساحت‌هاي بشتر از 30 متر و كمتر از 150 متر مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

كولر گازي چيست و نحوه عملكر آن چگونه است ؟

نحوه عملكرد كولر گازي:

كولر گازي شما متشكل از يونيت داخلي و خارجيست ،هوا در ميان سيم پيچ اواپراتور به گردش در مي آيد، هواي در ميان آن خنك ميشود و با استفاده از يك سري دريچه هوا، به وسيله فن داخلي اين هواي خنك را در سرتاسر خانه شما پرتاب مي كند.مبرد از شبكه داخلي عبور مي كند و از وضعيت مايع به بخار تبخير مي شود.با تبخير مايعات، گرما را جذب مي كند و هواي اطراف كويل را خنك مي كند.فن داخلي اين هواي سرد را از طريق مجاري داخل خانه هل مي دهد.در همين حال، مبرد مبدل تبخير شده با گرما، از طريق كمپرسور كه بخار را فشرده مي كند، رد ميشود دما و فشار آن را بالا مي برد.شير برقي جريان بخار با فشار زياد را به كندانسور در فضاي باز هدايت مي كند كه در آن گرماي آزاد شده هنگام متراكم شدن به هواي بيرون منتقل مي شود و چرخه دوباره آغاز مي شود.كولر گازي چيست و نحوه عملكر آن چگونه است ؟

گرمايش اسپليت:

در طي چرخه گرمايش مبرد به صورت معكوس جريان مي يابد.مبرد مايع در كندانسور جريان ميابد تا گرما را جذب كند فشار كاهش يابد و به بخار تبديل شود.سپس گاز اسپيلت توسط شير برقي به اواپراتور هدايت مي شود.بخار با عبور از اواپراتور به مايع تبديل مي شود در اين حين گرما را توسط فن داخلي كه در كنار مجاري وجود دارد، رها مي كند.

كولر گازي اينورتر و معمولي :

كولر گازي برحسب ميزان مصرف انرژي به دو دسته كولر گازي هاي اينورتر و معمولي دسته بندي ميشوند ،كه در كولر گازي هاي اينورتر با ايجاد يك سيستم مصرف برق كولر گازي شما در حد چشم گيري كاهش پيدا ميكند .كه در مقاله تفاوت كولر گازي معمولي با كولر گازي اينورتر به صورت كاملا مفصل به اين موضوع پرداخته ايم.

ميزان مصرف برق كولر گازي :

تقريبا ۸۰ درصد از خانوارهاي ايراني در فصل گرما از كولر براي خنك كردن محيط خود استفاده مي كنند كه از اين آمار نزديك به ۷۰ درصد از كولر هاي آبي و تقريبا بيش از ۱۸ درصد از كولر گازي و مابقي نيز از ساير سيستم هاي خنك كننده و سرمايشي استفاده مي كنند.

توان كولرهاي آبي حدود 2000 وات تخمين زده شده كه تقريبا 5 برابر بيشتر از توان كولر آبي مي باشد. البته مصرف برق كولر گازي به نوع كمپرسور و فناوري به كار رفته در آن نيز بستگي دارد مثلا موتورهاي T3 يا موتور سنگين كه براي مناطق گرم و خشك بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد به نسبت موتور سبك يا T1 انرژي كمتري مصرف مي كند. همچنين فناوري اينورتر نيز تا حدودي در مصرف انرژي صرفه جويي مي كند.

كاربرد كولر گازي :

توليد كنندگان كولر گازي با توجه به كلاس آب و هوايي كدل هاي متفاوت كولر گازي را براي تمامي مناطق به بازار عرضه كرده اند.كافيست براي خريد كولر گازي مقاله راهنماي خريد كولر گازي را مطالعه و اقدام به خريد كولر گازي كم مصرف خود نماييد .

برندهاي توليد كننده كولر گازي:

ال جي
سامسونگ
ميتسوبيشي
جي پلاس
ايران رادياتور
ايوولي
گرين
گري
آيكا
جنرال
اجنرال
كندي

......

مزاياي كولر گازي:

-ايجاد محيط خنك بدون رطوبت مناسب براي سالمندان و مناطق شرقي
-داراي ظرفيت خنك كنندگي بالا
-استفاده جهت سرمايش و گرمايش
-تنظيم دما توسط ترموستات اتاقي
-تنظيم جهت باد
-تنظيم دماي دلخواه
-داشتن اينورتر براي كاهش مصرف برق
-تصفيه ي هوا
-كاهش ذرات ريز و معلق
-نصب مستقل براي هر واحد
-سر و صداي بسيار كم
-كاهش رشد قارچ و كپك در مناطق مرطوب
-خنك سازي بسيار سريع محيط به دليل انتقال حرارت و برودت بسيار بالا
-امكان استفاده در مناطق حاره اي و شرجي

معايب كولر گازي:

-هزينه ي خريد بالا
-هزينه سرويس و نگهداري بالا
-در صورت نداشتن اينورتر مصرف برق بالا

كولر گازي را از كجا تهيه كنيم؟

توصيه متخصصان تهران سرويس به خريداران كولر گازي اين است كه حتما قبل از خريد كولر گازي مقاله راهنماي خريد كولر گازي را مطالعه و سپس اقدام به خريد كولر گازي خود نماييد،براي خريد كولر گازي به مراكز معتبر و فروشگاه هاي مجاز مراجعه نماييد ،از فروشنده بخواهيد تمامي موارد و قابليت هاي كولر گازي را براي شما بر روي فاكتور نوشته و مهر كند ،به هيچ عنوان از مراكز نامعتبر كولر گازي خود را خريداري نكنيد.
و حتما تحقيقات لازم را براي خريد خود انجام دهيد ،و براي پرداخت مبلغي كمتر كولر گازي بي كيفيت را خريداري نكنيد ، چرا كه اين هزينه روي فيش برق شما جبراي خواهد شد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.