پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

داكت اسپليت چيست ؟

تعمير لوازم خانگي

۱۱ بازديد

 

 

با پيشرفت تكنولوژي و بهبود عملكرد وسايل سرمايشي و گرمايشي شاهد ظهور دستگاه هاي جديد در منازل بوده ايم ، توليد كنندگان اين دستگاه ها در طي سال هاي متوالي سعي در آن داشته اند با آناليز و بررسي دقيق نقاط ضعف و قدرت اين وسايل پركاربرد نقاط ضعف را تقويت و بهترين دستگاه را در اختيار مشتريان عزيز قرار دهند .
بعد از استقبال زياد مردم از انواع اسپيلت نوع جديد آن با نام داكت اسپيلت رونمايي شد كه از عملكردي بسيار قوي تر نسبت ب انواع اسپيلت برخوردار است كه در اين مقاله قصد داريم به شما معرفي كنيم با ما همراه باشيد .

داكت اسپليت چيست؟

داكت اسپيلت جديدترين نوع وسايل سرمايشي و گرمايشي است .كه در فصل زمستان براي گرما و در فصل تابستان براي سرمايش منازل استفاده ميشود.
داكت اسپليت‌ها از دو قسمت اصلي كندانسور و هواساز تشكيل شده است.
كندانسور شامل چند قطعه پروانه، كمپرسور، دينام، فين و … مي‌باشد و هواساز نيز شامل فيلتر، سيني، كويل، دينام، اوپراتور، پروانه و … مي‌باشد.
هوا ساز داكت اسپليت به صورت توكار درون سقف وصل مي‌شود و سپس با استفاده از كانال كشي هوا را به اتاق‌ها و ساير مكان‌ها انتقال مي‌دهد.
داكت اسپليت براي خنك كردن محيط عملكردي شبيه به اسپليت و كولر گازي دارد ولي براي گرم كردن محيط با گردش آب گرم درون داكت اسپليت محيط را خنك مي‌كند.

 

اجزاي داكت اسپليت چيست ؟

داكت اسپليت از اجزاي مختلفي تشكيل شده اند كه اصلي ترين بخش هاي آن شامل يونيت داخلي ، يونيت خارجي ، لوله هاي مسي ، كانال ها ، دريچه هاي ورورد هوا به محيط مورد نظر و ترموستات ديواري است. در ادامه به توضيح هر قسمت و ارتباط آن و چگونگي همكاري آن با بخش ها و اجزاي ديگر داكت اسپليت مي پردازيم.
يونيت خارجي : يونيت خارجي يا كندانسور در بيرون ساختمان و در فضاي باز نصب مي شود.
لوله مسي : اين لوله يونيت داخلي و خارجي را بهم متصل مي كند.
يونيت داخلي : يونيت داخلي يا هواساز در داخل ساختمان و معمولا در زير سقف كاذب قرار مي گيرد.
كانال ها : كانال ها به صورت گرد يا چهارگوش مي باشند و يونيت داخلي را به دريچه ها متصل مي كند.
دريچه ها : در انتهاي كانال ها دريچه هايي تعبيه شده اند و هواي سرد شده يا گرم شده را به اتاق انتقال مي دهند.
ترموستات : تنظيم دما ، سرعت كاركرد فن و … توسط ترموستات ديواري كنترل مي شود.

داكت اسپيلت چيست؟

نحوه عملكرد داكت اسپليت:

داكت اسپليت نيز مانند بسياري از سيستم هاي سرمايشي بر اساس سيكل تبريد تراكمي عمل مي‌كند. در واحد داخلي اين سيستم كار اصلي توسط هواساز انجام مي‌شود؛ جايي كه مبرد خنك شده در واحد خارجي (مجموعه كنداسينگ) از طريق لوله مسي وارد كويل سرمايش (اواپراتور) مي‌شود. از طرف ديگر، هواي تازه پس از تصفيه و كاهش رطوبت از كويل عبور مي‌كند و گرماي آن توسط مبرد جذب مي‌شود. پس از كاهش دما، هوا با دميدن فن و از طريق كانال ها به فضاهاي مختلف داخلي منتقل مي‌شود و دما و رطوبت محيط مورد نظر را به شرايط مطلوب مي‌رساند.

از نظر فني، عملكرد سرمايشي سيستم داكت اسپليت مشابه عملكرد اسپليت ديواري و كولرهاي پنجره اي است. ولي از نظر توزيع سرما تفاوت هايي دارد كه در ادامه توضيح داده مي‌شود.

محاسبه ظرفيت داكت اسپيلت:

مساحت واحد مسكوني (برحسب متر مربع) ظرفيت دستگاه داكت اسپليت (Btu/hr)
از صفر تا شصت متر مربع ۲۴۰۰۰
از شصت تا نود متر مربع ۳۰۰۰۰
از نود تا صد و بيست متر مربع ۳۶۰۰۰
از صد و بيست تا صد و پنجاه متر مربع ۳۰۰۰۰+۲۴۰۰۰
از صد و پنجاه تا دويست متر مربع ۳۰۰۰۰*۲

نكات مهم در هنگام خريد داكت اسپيلت:

-داكت اسپيلت خود را از مراكز معتبر خريداري نماييد تا از واقعي بودن ظرفيت آن اطمينان حاصل كنيد.
-اگر اطراف منزل شما باز است و نورگير بالايي داريد حتما ظرفيت بيشتري را براي محيط خود در نظر داشته باشيد.
-براي ارتفاع بالا و سقف هاي مرتفع حتما ظرفيت بيشتري را خريداري كنيد.
-با عايق كردن درب و پنجره ميتوانيد از مصرف داكت اسپيلت خود بكاهيد.

عملكرد سرمايشي داكت اسپيلت:

داكت اسپليت نيز مانند بسياري از سيستم هاي سرمايشي بر اساس سيكل تبريد تراكمي عمل مي‌كند. در واحد داخلي اين سيستم كار اصلي توسط هواساز انجام مي‌شود؛ جايي كه مبرد خنك شده در واحد خارجي (مجموعه كنداسينگ) از طريق لوله مسي وارد كويل سرمايش (اواپراتور) مي‌شود. از طرف ديگر، هواي تازه پس از تصفيه و كاهش رطوبت از كويل عبور مي‌كند و گرماي آن توسط مبرد جذب مي‌شود. پس از كاهش دما، هوا با دميدن فن و از طريق كانال ها به فضاهاي مختلف داخلي منتقل مي‌شود و دما و رطوبت محيط مورد نظر را به شرايط مطلوب مي‌رساند.

از نظر فني، عملكرد سرمايشي سيستم داكت اسپليت مشابه عملكرد اسپليت ديواري و كولرهاي پنجره اي است. ولي از نظر توزيع سرما تفاوت هايي دارد كه در ادامه توضيح داده مي‌شود.

داكت اسپليت يا اسپليت كانالي يك سيستم تهويه مطبوع است كه از دو واحد داخلي و خارجي تشكيل شده است. واحد خارجي در داكت اسپليت مجموعه كندانسينگ و واحد داخلي شامل دستگاه هواساز و كانال ها است.

عملكرد گرمايشي داكت اسپيلت:

گرمايش داكت اسپليت ها معمولا به دو روش استفاده از كويل آب گرم و سيكل تبريد معكوس انجام مي‌شود.

  • كويل آب گرم: با قرار دادن كويل آب گرم در قسمت هواساز و عبور آب خروجي از ديگ يا آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي از كويل مي‌توان گرمايش لازم براي فضاي داخلي را با وجود خاموش بودن مجموعه كندانسينگ تامين كرد. البته براي گرمايش محيط هاي با متراژ بالا اين سيستم پاسخ گو نيست و بايد در كنار آن از سيستم پكيج يا موتورخانه استفاده كرد.
  • سيكل معكوس تبريد: اين سيكل در حقيقت همان سيكل تبريد است كه جهت حركت مايع مبرد معكوس شده است. در اين سيكل مبرد داغ خروجي از كمپرسور به جاي ورود به كندانسور ( مجموعه كندانسينگ) ، وارد كويل هاي هواساز مي‌شود و هواي عبوري از كانال ها را گرم كرده و در اتاق ها توزيع مي‌كند.
  • كويل برقي: كويل برقي نيازي به آب گرم ندارد. با استفاده از برق گرمايش محيط را فراهم مي‌كند كه در نتيجه هزينه‌بر است. اما اگر ساختمان يا واحد شما مجهز به لوله كشي گاز يا موتور خانه مركزي و پكيج نيست، براي استفاده از گرمايش داكت اسپليت بايد از كويل برقي استفاده كنيد.

مزاياي استفاده از داكت اسپليت:

-گرما و سرما به طور يك نواخت از طريق كانال به فضا هاي مختلف ساختمان هدايت مي شود.
-داكت اسپيلت به شما اين امكان را ميدهد تا به صورت مجزا براي هر واحد از سيستم گرمايشي و سرمايشي آن استفاده نمايند.
-مستقل بودن هر واحد براي هزينه هاي سرويس ،تعمير و نگهداري داكت اسپيلت.
- داكت اسپليت از نظر قيمت و كارايي مناسبي كه دارد نسبت به ساير سيستم‌هاي تهويه هوا مناسب تر است.
-هوايي را كه مي‌خواهد به محيط انتقال دهد فيلتر مي‌كند و هواي تازه و مطبوعي به محيط مي‌دهد.
-راندمان سرمايشي و گرمايشي آن در مقايسه با ساير سيستم‌هاي تهويه مطبوع بهتر است.
-اين دستگاه علاوه بر تامين سرمايش كافي، گرمايش بسيار قوي دارد و مي تواند بين 20 الي 30 درصد در مصرف برق در زمستان صرفه جويي كند.
-از آن جايي كه در داكت اسپليت از جداكننده روغن استفاده مي شود، امكان لوله كشي بين يونيت هاي داخلي و خارجي با اختلاف ارتفاع 15 متر را فراهم مي سازد كه اين امر موجب مي شود در طولاني مدت كارايي دستگاه به خوبي حفظ شود.
-هزينه تعمير و نگهداري پايين داكت اسپيلت نسبت به ساير وسايل سرمايشي.
-حذف رطوبت كولر هاي آبي
-مقرون به صرفه بودن استفاده از داكت اسپليت با كويل آب‌گرم، به دليل تامين آب‌گرم توسط موتورخانه يا پكيج.
-سبب صرفه جويي در مصرف آب در مقايسه با استفاده از كولرهاي آبي مي‌شود.
-اين سيستم قابليت استفاده از هواي برگشت را دارا مي باشد كه اين امر راندمان دستگاه را بالا برده و باعث مي شود سوخت كمتري مصرف شود.
-مصرف برق داكت اسپليت در مقايسه با اسپليت هاي ديواري كمتر است.

معايب استفاده داكت اسپيلت:

-بهتر است بدانيد كه در اين دستگاه امكان كنترل زوم وجود ندارد، بدين معنا كه با روشن كردن اين دستگاه تمامي فضاها اعم از تمامي اتاق ها، سالن ها، راهروها و ... با يكديگر هم دما مي شوند.
-داكت اسپليت در مقايسه با چيلر يا ميني چيلر مصرف برق آن تا حدودي بالاتر مي باشد ولي نسبت به اسپليت ديواري مصرف برق آن كمتر مي باشد.
-داكت اسپليت براي گردش هواي محيط تهويه شونده از فن استفاده مي‌كند. از اين رو در صورت وجود سكوت، صداي اين فن شنيده مي‌شود و ممكن است باعث ناراحتي افراد شود.
-يكي ديگر از معايب اسپليت‌ها اين است كه سيستم گرمايشي ضعيفي دارند و بايد از يك سيستم گرمايشي ديگر مانند پكيج و يا موتور خانه براي مكمل آن استفاده كنيد.

تعمير داكت اسپيلت:

تهران سرويس با دارا بودن بيش از 100 تكنيسين متخصص در زمينه تعمير و سرويس و نصب داكت اسپيلت در سراسر تهران فعاليت مينمايد. تمامي خدمات تهران سرويس با 6 ماه ضمانت انجام ميپذيرد.

چرا تعميركار داكت اسپيلت خود را بايد از تهران سرويس سفارش دهيد:

۱ – داراي تكنسين هاي با سابقه كاري حداقل ۷ سال و مختص تعمير داكت اسپيلت
۲ – تكنسين هاي دوره ديده و آشنا به زبان
۳ – سعي در تعمير قطعات و اجتناب از تعويض آن
۴ – حداقل زمان براي حاضر شدن در منزل و شركت شما منطبق بر وقت تعيين شده شما
۵ – تعمير با نرخ مصوب اتحاديه و نهادهاي نظارتي
۶ – ضمانت نامه و گارانتي قطعات از شش تا ۳۶ ماه
۷ – استفاده از قطعات درجه يك و قطعات فابريكي و اورجينال
۸ – سرويس دهي به طور شبانه روزي، حتي در تعطيلات رسمي و جمعه ها
9-داراي نماد اطمينان از وزارت صنعت معدن و تجارت
10-بالاترين رضايت مردمي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.